ד"ר אילן טל מסביר על מהות השיטה הטיפולית המתקדמת המוכרת בשם מיינדפולנס...
טיפול בשיטת מיינדפולנס - ד"ר טל מסביר על מהות הטיפול
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:

מרכז דוקטור אילן טל

יצירת קשר
חיפוש באתר

לדעת יותר על מיינדפולנס

Hebrew
תאריך: 01/01/2015 11:55   

ביומיום אנו פועלים בצורה של טייס אוטומטי, בו החוויות והמחשבות שלנו הן חלק בלתי נפרד מאתנו. הטייס האוטומטי גורם לנו לבצע פעולות ללא תשומת לב, כמו לאכול בלי לדעת מה אכלנו, או לתת למחשבות שליליות להציף אותנו ולהשפיע על רגשות, התנהגות ומכלול הווייתנו.

מיינדפולנס היא שיטה המפחיתה מתח דרך קשיבות. קשיבות משמעה הפניית תשומת לב לאירועים שחלים בחיי האדם בהווה, באופן שאינו שיפוטי.

בבסיס השיטה עומדת היכולת לרתום את הקשב לעבודה עצמית פנימית, לזהות מחשבות ורגשות, להתבונן בהם תוך הימנעות משיפוטיות, המפחיתה בתורה את מידת הסבל ומשפרת את היכולת לשאת מצוקות וכאב.

מה מקור השיטה?

שיטת ה-Mindfulness פותחה במקור בידי פרופ' ג'ון קבט-צין במהלך שנות ה-80, ככלי התמודדות לחולים הסובלים מכאב כרוני. השיטה המתקדמת נמצאה יעילה עבור מגוון בעיות רפואיות כגון מחלות לב, סוכרת ומחלות כאב כאשר יעילותה גם ניכרת בהתמודדות עם דיכאון, מתח, וחרדה.

עקרונות ושיטת הטיפול לקוחים מהפילוסופיה הבודהיסטית. הבודהיזם רואה בקושי חלק בלתי נמנע מהחיים, ואת הסבל כסובייקטיבי ומושפע מאופן ההתמודדות עם הקושי ועל כן ניתן לשליטה מסוימת. הכלים המרכזיים להגברת קשיבות לקוחים גם הם מהמסורת הבודהיסטית ונשענים על שיטות מדיטציה המותאמות למערב.

הקשיבות (מיינדפולנס) בפילוסופיה הבודהיסטית מהווה מיומנות שאינה עומדת בפני עצמה. שיפור איכות החיים תלוי בפיתוח קשיבות, אך גם בהגברת ארבע יכולות נוספות.

אמון ביכולת למצוא פתרון ולהפחית סבל בעתות משבר, הקדשת מאמץ להקטנת הסבל ויציאה ממנו, ריכוז המאפשר להבחין במכלול הפרטים בכל חוויה ותבונה המאפשרת ראייה מפוכחת.

הקשיבות מסתייעת בריכוז, מאפשרת לדעת כמה מאמץ יש להשקיע ומסייעת בפיתוח אמון ותבונה.

איך זה עובד?

הכלי העיקרי שנועד לסייע בפיתוח מיינדפולנס והמיומנויות הנלוות לה היא מדיטציה. משמעות המדיטציה היא לעזור לאדם להיות "אני מתבונן" על עצמו, באופן שאינו שיפוטי תוך התמקדות בחוויה המתרחשת בהווה.

הדגש על חוסר השיפוטיות בתרגילי ההתבוננות מאפשרים לקבל ביתר קלות את הקושי, ולמצוא דרכי התמודדות חדשים עמו.

לתרגולים הנלמדים בהדרכת המטפל נלווים תרגולים עצמאיים המסייעים בפיתוח היכולות והשתרשות שיטת החשיבה החדשה להרגל. בדיוק כמו כושר גופני, גם המיינדפולנס נרכש תוך כדי אימון כאשר ההדרכה והתרגול נעשים בצורה הדרגתית.

מיינדפולנס כשיטת טיפול פסיכותרפית

תרגול קשיבות במדיטציה מוביל לתהליך של הגברת מודעות (awareness) רוחנית ורגשית אשר במונחים של פסיכולוגיה מערבית דומים לתהליך קוגניטיבי אשר מסייע בפיתוח דפוסי חשיבה חדשים והרחבת נקודת המבט.

בדומה לטיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) מיינדפולנס מאפשר להתבונן במחשבות שלנו, ולמקד את תשומת הלב לכיוונים מועילים שאינם עולים בצורה אוטומטית.

חוסר השיפוט מסייע בתהליך הפסיכותרפי ומאפשר הבעת חרדה, בושה, כעס ותכנים מודחקים ביתר קלות המובילים למצב של השלמה (acceptance).

ההשלמה מסייעת לקבל את הקושי בעת התרחשותו, אך אין היא אומרת שיש לתמוך בהתנהגות שאינה אדפטיבית.

מיינדפולנס יכול להיות כלי טיפולי בלעדי, או להיות משולב בשיטות טיפול נוספות כמו טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT), טיפולים להפחתת מתח וחרדה המתבססים על תרגילי הרפיה ועוד.

מיינדפולנס נמצאה כשיטת טיפול יעילה בהתמודדות עם מחלות גופניות, בהפחתת כאב, סיוע בהתמודדות עם הפרעות חרדה ודיכאון ושיפור איכות החיים והגברת המודעות.

הסבר וידאו מפורט על שיטת הטיפול המתקדמת:

יש לך שאלות לגבי הטיפול? פני/ה אל ד"ר אילן טל!