הכירו את הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי או CBT כשיטה לטיפול מתקדם. מאת ד"ר אילן טל...
טיפול קוגניטיבי התנהגותי או CBT כשיטה לטיפול מתקדם
x דיווח על תקלה
תאור תקלה:
שם:
דואר אלקטרוני:

מרכז דוקטור אילן טל

יצירת קשר
חיפוש באתר

לדעת על טיפול קוגניטיבי התנהגותי

Hebrew
תאריך: 07/01/2015 14:19   

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) הוא טיפול קצר מועד, המשתמש באמצעים חשיבתיים (קוגניטיביים) והתנהגותיים במטרה ליצור שינוי ושיפור באיכות החיים.

במהלך הטיפול מעבירים את הדגש ותשומת הלב מאירועים חיצוניים למשמעות הפנימית המיוחסת להם, ומפתחים, בשיתוף פעולה עם המטפל, אמצעים חדשים להתמודדות עם הקושי.

על CBT - עקרונות הגישה הטיפולית

הרעיון הבסיסי העומד בשיטת טיפול זו מדגיש את כוח המחשבה. פעמים רבות, האופן בו אנו מפרשים את המציאות גורם לנו לסבול יותר מאשר המציאות עצמה.

הנחת הבסיס היא שאין אנו יכולים לשלוט על המציאות, אך ניתן ביתר קלות לקחת אחריות על אופן פרושה.

פרשנות זו משפיעה על תגובותינו הרגשיות וההתנהגותיות (המשפיעות בתורן על המחשבות), ולכן אם נשנה את המחשבות (פרשנות) נוכל לשנות את אופן השפעתם של אירועים חיצוניים על חיינו ואת היכולת שלנו להתמודד עם אירועים אלו.

ההתמקדות המרכזית בטיפול היא על שינוי מחשבות (קוגניציות) והתנהגות בהווה, תוך התמקדות בחלק המודע של הנפש, כאשר ההתמודדות בעבר הרחוק ובחלקים הלא מודעים בנפשו של המטופל אינם מהווים מוקדי טיפול מרכזיים.

המרכיב הקוגניטיבי בטיפול מתבסס על הרעיון כי חוויות מוקדמות יוצרות אמונות בסיס.

אלו מעין סכמות המשקפות את אופן ההתבוננות על עצמי ועל העולם, הן לרוב אינן מודעות ומתקבלות כאמיתות מוחלטות.

הסכמות משפיעות על ציפיות שהן כללי התנהגות שנוצרים כתוצאה ממחשבות הבסיס, אשר בתורן מעוררות מחשבות אוטומטיות, הצצות במוחנו מבלי שאנו שמים אליהן לב בעת התמודדות עם אירועים חיצוניים, ומשפיעות על רגשות והתנהגות.

לדוגמה, אדם שנכשל בלימודים בילדותו יכול לפתח אמונת בסיס כי הוא "כישלון".

אמונת הבסיס תשפיע על ציפיות, וכך כל פעם שהוא יעמוד בפני התמודדות מאתגרת הוא יהיה סבור כי אין לו סיכוי להצליח.

כאשר הוא יצטרך להתמודד עם אירוע חיצוני כמו ראיון עבודה, הסכמה והציפיות מיד יופעלו ויעלו מחשבות אוטומטיות, "אין סיכוי שאתקבל", "אני לא חכם מספיק" שבתורן ישפיעו על הרגשתו ויגבירו תחושת חרדה.

המחשבות האוטומטיות ישפיעו גם על התנהגות, שבד"כ תהיה התנהגות נמנעת והוא עלול לא ללכת לראיון.

המרכיב ההתנהגותי בטיפול נועד לשפר טכניקות התמודדות התנהגותיות.

בדרך כלל, כאשר מתעוררות מחשבות שליליות לנוכח גירוי מסוים מתעוררת חרדה ונטייה לפתח התנהגות נמנעת מהגירוי המאיים. ההימנעות משמרת מחשבות שליליות אשר מגבירות בתורן את החרדה. הטיפול מסייע בבניית תכנית חשיפות הדרגתית המסייעת למטופל להתמודד עם הגירוי המאיים.

למי מתאים הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי?

במרפאה של ד"ר אילן טל הטיפול בשיטת CBT נעשה בכל הגילאים, כאשר אצל ילדים צעירים הטיפול נעשה באמצעות משחק ומשלב הדרכת הורים.

הטיפול דורש מהמטופל להיות אקטיבי ולעבוד בהתאם לטכניקות הנרכשות עם המטפל באופן עצמאי מעבר לשעות הטיפול.

ככל שהקושי ממנו סובל המטופל הוא יותר מוגדר ומצומצם כך נדרשת פחות עבודת הכנה לצורך התחלת עבודה בשיטה. אומנם הטיפול מוגדר כטיפול קצר מועד, אך הוא אינו משמש "מקל קסם" או פתרון מהיר לקשיי המטופל.

טיפול CBT הינו טיפול יעיל לכל קשת הפרעות החרדה, כמו פוביות ספציפיות, חרדה חברתית, התקפי פאניקה, הפרעת חרדה מוכללת או התמודדות עם תקופה עמוסה ומלחיצה.

שיטת הטיפול אינה מוגבלת להתמודדות עם חרדה, ועוזרת גם במקרים של דיכאון, קשיים בתקשורת, התמודדות עם אכילה רגשית, סימני פוסט טראומה, חוסר ביטחון ושיפור מיומנויות חברתיות.

בסרטון הבא ד"ר אילן טל מסביר על האפקטיביות של CBT והתאמתו למטופל:

ליחצו כאן להוספת תגובה
סגור



סגור